Διπλή γωνία λήψης | τ.96

Κάποτε οι δευτεριάτικες εκδόσεις των εφημερίδων ήταν γεμάτες διαφημίσεις για τις νέες ταινίες που προβάλλονταν στους κινηματογράφους — τότε οι πρεμιέρες γίνονταν τη Δευτέρα. Οι διαφημίσεις για τις ταινίες επιστημονικής (και όχι μόνο) φαντασίας που προβάλλονταν κάποτε, είναι πραγματικές χρονοκάψουλες, αφού μας αποκαλύπτουν περισσότερα για το zeitgeist της εποχής, παρά για την ίδια την ταινία. Η σύγκριση της διαφήμισης με την πραγματική αφίσα της ταινίας, φανερώνει πολλά για την τότε «πρόσληψη» των ταινιών φαντασίας.


1972: Tales from the Crypt

(βαθμολογία IMDb: 4,7/10)

Τales from the Crypt – Το πρωτότυπο

Η μεταφορά

Σημαντική επιτυχία στα ‘70s, το φιλμ είναι μια μοδάτη (τότε) σπονδυλωτή ταινία τρόμου. Πέντε διαφορετικά άτομα περιπλανιούνται σε μια κατακόμβη και συναντούν τον μυστηριώδη Φύλακα της Κρύπτης. Πέντε ιστορίες τρόμου εξυφαίνονται γύρω από την κεντρική αφήγηση του Φύλακα και με πρωταγωνιστές τους πέντε περιπλανώμενους. Στο πολύ καλό και ατμοσφαιρικό φιλμ, ο κορυφαίος Πήτερ Κούσινγκ δίνει ρεσιτάλ παίζοντας έναν χήρο που εκδικείται τον περίγυρό του. Τραγική ειρωνεία: ο ηθοποιός είχε χάσει πρόσφατα την πολυαγαπημένη του σύζυγο… (μάλιστα ήθελε τόσο πολύ να συμμετάσχει στην ταινία που δέχτηκε μικρότερη αμοιβή!). Ο ελληνικός τίτλος κλέβει ξεδιάντροπα (και αδικαιολόγητα) την πασίγνωστη μαύρη κωμωδία «Αρσενικό και Παλιά Δαντέλα» (εδώ είναι… Ταντέλλα [SIC)). Επηρεασμένοι από την ταινία, οι Στήβεν Κινγκ και Τζωρτζ Ρομέρο έφτιαξαν το παρεμφερές «Creepshow» (1982). (Τα Νέα, 23.9.1972)

1973: The Legend of Hell House

(βαθμολογία IMDb: 6,7/10)

The Legend of Hell House – Το πρωτότυπο

Η μεταφορά

«Ατσαλώστε τα νεύρα σας με χαλύβδινη ψυχραιμία… Μόνο έτσι θα αντιμετωπίσετε άφοβα αυτή τη συντριπτική έφοδο Τρόμου και Αγωνίας», προειδοποιεί η ελληνική διαφήμιση. Τι άλλο θα μπορούσε να υπάρχει στη «Βίλλα της Κολάσεως» εκτός από… «βρυκολακιασμένη αμαρτία»;. Ένας φυσικός, η γυναίκα του και δυο μέντιουμ προσλαμβάνονται για να ερευνήσουν την Οικία Βελάσκο, όπου 27 προσκεκλημένοι είχαν πεθάνει μυστηριωδώς το 1927, όπως και διάφοροι ερευνητές του παραφυσικού, χρόνια αργότερα. Η ταινία βασίστηκε στο βιβλίο του μεγάλου Ρίτσαρντ Μάθεσον, όπου το σεξ και η βία ήταν πολύ πιο έντονα. Στο μεταξύ οι ιστορίες για τα κατορθώματα του έκλυτου και δαιμονικού Έμερικ Βελάσκο, πρώην ιδιοκτήτη της «Βίλλας της Κολάσεως», βασίζονται χαλαρά στις αντίστοιχες ιστορίες για το βίο και την πολιτεία του διαβόητου αποκρυφιστή Άλισταιρ Κρόουλι. (Τα Νέα, 3.12.1973)