Πρεμιέρα για το «Tango Bar» στο «Τρίκυκλο»

Σήμερα, Δευτέρα 13 Φλεβάρη, η θεατρική ομάδα «πείρα(γ)μα» και «Το Τρίκυκλο» παρουσιάζουν το έργο του Περικλή Κοροβέση «Tango Bar». Με αφορμή την πρεμιέρα τους μιλήσαμε με την ομάδα και απάντησε στις ερωτήσεις μας.
Λίγα λόγια για την ομάδα πείρα(γ)μα.

Η ομάδα πείρα(γ)μα είναι ένα ανεξάρτητο συνεργατικό σχήμα που ιδρύθηκε από τους ηθοποιούς Γιάννη Καρούνη και Ειρήνη Μελά το 2008. ‘Οραμά μας η δημιουργία ενός ανεξάρτητου συνεργατικού θεατρικού εγχειρήματος. Η πρώτη παραγωγή της ομάδας πείρα(γ)μα ήταν το έργο του Περικλή Κοροβέση «Επιχείρησις Ιουδίθ» σε σκηνοθεσία Θόδωρου Κυριακού που παρουσιάστηκε από τον Νοέμβριο του 2008 έως τον Ιανουάριο του 2009 στο θέατρο «Αργώ». Το 2010 εντάχθηκε στο δυναμικό της ομάδας, η σκηνοθέτις Αγγελική Κασόλα. Η ομάδα πείρα(γ)μα ως ένα διευρυμένο σχήμα πλέον, με τους Ειρήνη Μελά, Γιάννη Καρούνη και Αγγελική Κασόλα, ξεκίνησε ένα υπέροχο ταξίδι με βασικές αρχές τον συνεργατισμό, την εμπιστοσύνη και την καλλιτεχνική ανέλιξη σε όλα τα επίπεδα. Στα δεκαπέντε χρόνια αδιάλειπτης και συνεχούς παρουσίας, η ομάδα ανέβασε επτά παραγωγές καθώς και δέκα συνολικά παραστάσεις με τους μαθητές των εργαστηρίων της. Σημαντική στιγμή για την ομάδα η βράβευση της Αγγελικής Κασόλα από την «Ένωση Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών» στα βραβεία «Κάρολος Κουν-2013» για την σκηνοθεσία της παράστασης «Πλούτος» του Αριστοφάνη, σε μετάφραση Ειρήνης Μελά, με πλήθος ηθοποιών επί σκηνής, συμπεριλαμβανομένων των: Παναγιώτη Διαμαντόπουλο (Πλούτος), Γιάννη Καρούνη (Καρίωνα), Ειρήνη Μελά (Πενία). Η ομάδα πείρα(γ)μα υλοποίησε το πρόγραμμα «Θέατρο και κοινωνία» το οποίο επιμελήθηκε η Αγγελική Κασόλα και πραγματοποίησαν συλλογικά τα μέλη της ομάδας. Το καλοκαίρι του 2012 το πείρα(γ)μα συνεργάζεται με πολιτιστικούς φορείς στην επαρχία και μετά από ένα πενθήμερο εντατικό εργαστήρι εφαρμοσμένου θεάτρου ανά τόπο που επισκέπτεται, εντάσσει σε συγκεκριμένα σημεία της παράστασης χορευτές παραδοσιακών χορών και οργανοπαίχτες παραδοσιακής μουσικής δίνοντας έτσι σε κάθε περιοχή ένα διαφορετικό αποτέλεσμα από τη μια, ενώ από την άλλη δημιουργεί στην κοινότητα ένα εβδομαδιαίο συμμετοχικό πολιτιστικό γεγονός. Επρόκειτο για μια βιωματική διαδικασία όπου το θέατρο δεν είναι απλά ένα γεγονός για την κοινότητα που λαμβάνει χώρα κατά τη διάρκεια μιας βραδιάς, αλλά εμψυχώνει, κινητοποιεί και βάζει την κοινότητα στη θέση του συνδημιουργού.

Στις αρχές του 2023, μετά την αποχώρηση των μελών Ειρήνη Μελά και Αγγελική Κασόλα από την ομάδα, έκλεισε ένας κύκλος που ξεκίνησε το 2008. Η ομάδα πείρα(γ)μα, ως ένας μη προσωποπαγής θεατρικός οργανισμός που βασίζεται στο πνεύμα του συνεργατισμού και της οριζόντιας δομής στη λήψη αποφάσεων, ανοίγει ένα νέο κύκλο. Με την είσοδο στην ομάδα της εικαστικού και ακαδημαϊκού Δέσποινας Ζαχαροπούλου [Ph.D. in Philosophy and Fine Αrt(Performance), Royal College of Art – υπότροφος Ιδρύματος Ωνάση] και του ηθοποιού Παναγιώτη Διαμαντόπουλου, ξεκινά ένας νέος κύκλος δράσεων. Η ομάδα πείρα(γ)μα δημιουργεί το Active Body Theater Workshop, ένα ερευνητικό εργαστήρι όπου οι άξονες εργασίας του στοχεύουν στην ενεργοποίηση των εκφραστικών δυνάμεων του ηθοποιού μέσα από τη λιτότητα και την οικονομία των μέσων, έτσι ώστε ο ηθοποιός να υπάρξει επί σκηνής ως συγκροτημένο πολιτικό υποκείμενο, που θα δράσει ως καταλύτης χρησιμοποιώντας μέσα ποιητικά, για να προτείνει άλλους τρόπους σχετίζεσθαι. Πρώτο δείγμα της νέας έρευνας της ομάδας πείρα(γ)μα αποτελεί η παράσταση «Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης» σε σκηνοθεσία Γιάννη Καρούνη και Δέσποινας Ζαχαροπούλου, που βασίζεται στο ομώνυμο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και που παρουσιάστηκε το 2022 στο Αρχαίο Θέατρο της Μαντίνειας στην Αρκαδία, στο «Μαλλιαροπούλειο Θέατρο» στην Τρίπολη, στο Μουσείο Αλέξανδρου Παπαναστασίου στο Λεβίδι και στο ΚΕ.ΜΕ.ΘΕΤ. στην Αθήνα.
Παράλληλα, η ομάδα πείρα(γ)μα διερευνά μαζί με νέους μαθητές το Ενεργό Σώμα στο θέατρο και θα παρουσιάσει το αποτέλεσμα της έρευνάς της τον Ιούνιο του 2023 στο καθιερωμένο φεστιβάλ των εργαστηρίων της. Το εργαστήρι καθοδηγούν ο Γιάννης Καρούνης και η Δέσποινα Ζαχαροπούλου. Από τον Φλεβάρη του 2023, η ομάδα πείρα(γ)μα παρουσιάζει σε σκηνοθεσία Γιάννη Καρούνη, το έργο του Περικλή Κοροβέση «Tango Bar» στη μνήμη του συγγραφέα. Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Γιάννης Καρούνης και Παναγιώτης Διαμαντόπουλος. Παράλληλα, η ομάδα πείρα(γ)μα αφήνει την έως τώρα στέγη της στα Πετράλωνα, το ΚΕ.ΜΕ.ΘΕ.Τ., και μεταφέρεται στον φιλόξενο χώρο «Τρίκυκλο» στον Νέο Κόσμο.

Πώς αποφασίσατε να ανεβάσετε αυτό το έργο του Περικλή Κοροβέση και γιατί στο Τρίκυκλο;

Η σχέση μας με τον Περικλή Κοροβέση ξεκινά το 2008 όταν η ομάδα ανέβασε το έργο του «Επιχείρησις Ιουδίθ». Η συνάντησή μας με τον Κοροβέση ήταν καθοριστική. Γνωρίσαμε έναν άνθρωπο που απλόχερα στήριξε το εγχείρημά μας. Από την πρώτη μας συνάντηση έως και το τέλος της ζωής του ο Περικλής υπήρξε φίλος της ομάδας. Τον Απρίλιο του 2020 ο Κοροβέσης φεύγει από τη ζωή εν μέσω του πρώτου lockdown. Εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων δεν κατέστη δυνατό να αποχαιρετίσουμε από κοντά τον φίλο και σύντροφο Περικλή. Τότε πάρθηκε η απόφαση ότι όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν να ανεβάσουμε το «Tango Bar» ως έναν φόρο τιμής στο έργο του και στη μνήμη του. Το «Τρίκυκλο» είναι ένας χώρος που έχει στεγάσει παραστάσεις της ομάδας πείρα(γ)μα από το 2014. Εκεί παρουσιάσαμε τις παραστάσεις «Μάμα Τόνυ» της Φράνκα Ράμε σε μετάφραση και σκηνοθεσία Αγγελικής Κασόλα σε ερμηνεία της Ειρήνης Μελά, την παράσταση «Ο κύκλος των “μάταιων” πράξεων» του Σπύρου Τζόκα σε θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία Αγγελικής Κασόλα, με εμένα στον ρόλο του Ναπολέοντα Σουκατζίδη και την Ειρήνη Μελά στον ρόλο της Χαράς Λιουδάκη. Πρόκειται για μια παράσταση ιστορικής μνήμης βασισμένη στη ζωή του Ναπολέοντα Σουκατζίδη από τα Βουρλά της Μικράς Ασίας έως και την εκτέλεση του στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής την Πρωτομαγιά του 1944. Στο «Τρίκυκλο» η ομάδα πείρα(γ)μα παρουσίασε την παράσταση-ντοκουμέντο «Η Δίκη του Μπρεχτ» βασισμένη στην απολογία του Μπέρτολτ Μπρεχτ στην Επιτροπή Αντιαμερικανικών Υποθέσεων του Κογκρέσου (H.U.A.C) καθώς και σε αποσπάσματα από το φάκελο του Μπρέχτ στο FBI. Τη σκηνοθεσία καθώς και τη σύνθεση κειμένων/οπτικοακουστικού υλικού ανέλαβε η Αγγελική Κασόλα. Ερμήνευσαν οι ηθοποιοί: Γιάννης Καρούνης (Μπρεχτ), Ειρήνη Μελά (Δικαστές), Παναγιώτης Διαμαντόπουλος και Ορέστης Γεωργίου (πράκτορες FBI).

Ο Παναγιώτης Διαμαντόπουλος είναι ηθοποιός και μέλος της ομάδας από το 2012. Με φροντίδα διαμόρφωσε την black box σκηνή στον επάνω χώρο του «Τρίκυκλου» και μας έδωσε τη δυνατότητα να στεγάσουμε τις δράσεις μας. Επίσης, η Μαρία Μυλωνά, συνιδιοκτήτρια του χώρου, καθώς και όλοι οι εργαζόμενοι σε αυτόν, είναι πάντα πρόθυμοι να υποδεχτούν τους θεατές μας. Ο Θοδωρής Μάνος, με επαγγελματισμό στηρίζει τεχνικά τις παραστάσεις μας. Η παρουσίαση μιας παράστασής μας στο «Τρίκυκλο» είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς. Άλλωστε η συλλογική δράση και ο συνεργατισμός ήταν και παραμένει βασική αρχή για την Ομάδα πείρα(γ)μα από την αρχή της πορείας μας.

Τι μας λέει σήμερα το Tango Bar και ποια η πρόθεσή σας; Ποια η προσέγγιση;

Το «Tango Bar» γράφτηκε από τον Κοροβέση το 1988. Είναι ένα έργο που παίζεται από δυο ηθοποιούς. Ο Λάκης και ο Φώντας διατηρούν μια φιλία που κρατά από τα παιδικά τους χρόνια. Ο Κοροβέσης μέσα από την δραματουργία, τοποθετείται κριτικά απέναντι σε έναν άκρως ανταγωνιστικό κόσμο. Σε έναν κόσμο, όπου, όπως και τη δεκαετία του ογδόντα έτσι και σήμερα, ορίζει την επιτυχία ως αυτοσκοπό του ανθρώπου από τη μια, και από την άλλη θέτει και τα κριτήρια για το τι είναι και τι δεν είναι επιτυχημένο. Το προφίλ του επιτυχημένου ανθρώπου καθορίζεται από τους άλλους. Ένας άνθρωπος που επιλέγει να μην ακολουθήσει όσα οι άλλοι ορίζουν ως επιτυχία και καταξίωση τίθεται στο περιθώριο.

Η πρόθεσή μας είναι να συνομιλήσουμε μέσω της θεατρικής πράξης για το τίμημα που έχουν να πληρώσουν οι άνθρωποι εκείνοι που επιμένουν να επιλέγουν τον δρόμο του «ανορθόδοξου» βίου κόντρα στον ετεροκαθορισμό.

Η προσέγγισή μας γίνεται μέσα από την αμεσότητα στο παίξιμο, τη λιτότητα στα εκφραστικά και σκηνικά μέσα.

Μέσα από απλά πράγματα μπορεί να αναδυθεί ένα βάθος απύθμενο. Κάπως έτσι νιώθω ότι πραγματεύεται και ο Κοροβέσης τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται στο Tango Bar. Είναι ζητούμενο η απλότητα στις μέρες μας, μέσα σε έναν κόσμο που προσπαθεί μανιωδώς να δείχνεται, να καμώνεται, να βερμπαλίζει;

Οι βασικοί άξονες εργασίας της ομάδας πείρα(γ)μα στοχεύουν στην ενεργοποίηση των εκφραστικών δυνάμεων του ηθοποιού μέσα από τη λιτότητα και την οικονομία των μέσων, έτσι ώστε ο ηθοποιός να υπάρξει επί σκηνής ως συγκροτημένο πολιτικό υποκείμενο, που θα δράσει ως καταλύτης χρησιμοποιώντας μέσα ποιητικά, για να προτείνει άλλους τρόπους σχετίζεσθαι. Το έργο «Tango Bar» του Κοροβέση έρχεται και εφάπτεται στον τρόπο δουλειάς μας. Λιτή γραφή, λόγος συμπυκνωμένος, χωρίς «καλλολογικά φτιασίδια», άμεσος και περιεκτικός.

Αν το Tango Bar ήταν τρίκυκλο, ποιοι θα ήταν οι τρεις τροχοί του;

Φιλία, συνεργασία, δημιουργία.

Σκηνοθεσία: Γιάννης Καρούνης
Φωτισμοί-Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Δέσποινα Ζαχαρόπουλου
Επιμέλεια μουσικής: Παναγιώτης Διαμαντόπουλος
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Λάκης / Γιάννης Καρούνης, Φώντας / Παναγιώτης Διαμαντόπουλος.
Παραγωγή: Ομάδα πείρα(γ)μα και «Το Τρίκυκλο»

ΕΔΩ το event της παράστασης στο FB

fb ομάδας: Ομάδα πείρα(γ)μα
fb τρίκυκλου: Το Τρίκυκλο-To Trikyklo